Furnity AB Köp- & leveransvillkor
Hos Furnity AB, organisationsnummer 559392-5315, kan du köpa designade produkter av högsta kvalitet. Vårt mål är att alltid erbjuda professionell och hög service till våra kunder. Dessa köp- och leveransvillkor gäller för samtliga köp och beställningar som görs i vår 3D-studio och via vår hemsida på furnity.se, när kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU, annat än Sverige, gäller villkoren i de delar där de inte strider mot konsumentlagstiftningen i kundens hemland. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land i enlighet med EU-regler. Som kund hos Furnity AB har du rätt att begära information om dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära ändringar eller radering av dina personuppgifter. Vid frågor, vänligen kontakta oss på info@furnity.se. Vårt mål är att kundtjänst ska besvara ditt mejl inom 1-3 vardagar.
Produkter och totalkostnad
Samtliga produkter som vi säljer är lämpliga för användning i Sverige. Totalkostnaden, inklusive fraktkostnader, eventuella andra avgifter och moms, är tydligt specificerad i kassan. Eventuella erbjudanden är klart angivna med tidsbegränsningar och andra relevanta villkor. Vi förbehåller oss rätten att slutförsälja varor.
Försäljning till minderåriga
Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Priser
De priser som du hittar på vår handelsplats är aktuella priser inklusive 25% (alternativt 6%) moms. Momsen specificeras i beställningsöversikten tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar ditt köp. Vid eventuella ändringar i momsen förbehåller vi oss rätten att justera priserna därefter. Prisjusteringar kan göras när som helst utan föregående meddelande.
Ångerrätt & öppet köp
Vi följer självklart Distansavtalslagen, vilket ger dig 14 dagars ångerrätt.
Undantag
Ångerrätten gäller inte om produkten har använts och inte längre är i nyskick. I de fall där produkten är specialtillverkad för dig som kund, tillämpas inte bytesrätt eller ångerrätt. Ångerrätten gäller inte för metervaror eller tapeter.
Fraktkostnad
Vid eventuell användning av returrätten debiterar vi fraktkostnaden. Returer bör skickas till vår adress, som du hittar längst ner på vår hemsida. Det är också möjligt att skicka paketet till ett ombud för uthämtning.
Returer utanför Sverige
Vid returer från utlandet är det viktigt att tydligt märka paketet med "RETUR" för att undvika extra kostnader. Om du önskar returnera möbler eller andra skrymmande produkter, beror kostnaden på produkternas storlek och vikt. Vänligen kontakta oss efter registrering på portalen så hjälper vi dig.
Garantier
Självklart omfattas dina köp hos oss av de vanliga garantier som gäller för de varor du köper. Vi följer de regler som anges i Konsumentköplagen. Garantivillkoren gäller i Sverige.
Betalning
Furnity AB erbjuder följande betalningsalternativ:
Faktura: Vi fakturerar 50% vid beställning och 50% av det återstående beloppet vid leverans. Betalningsvillkoren är 20 dagar vid fullständig betalning. Vid fakturabetalning gäller en betalningstid på 20 dagar från det att fakturan skickas till dig. För att använda detta betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner, samt att din beställning levereras till din folkbokföringsadress eller till den adress som du avser att flytta in till. Kreditbedömningen påverkar inte ditt kreditbetyg hos kreditinstitut.
Delbetalning via våra samarbetspartners: Vi erbjuder även förmånliga delbetalningsalternativ genom våra samarbetspartners. Med delbetalning kan du sprida kostnaden för din beställning över tid och välja de villkor som passar dig bäst.
Leveranstid
Den beräknade leveranstiden varierar beroende på produkten och utförandet. Vid köp av vissa möbler skickar vi dig ett separat ordererkännande med den planerade leveranstiden. Om du köper flera varor med olika leveranstider skickas allt tillsammans vid den senast planerade leveransdatumet. I vissa fall kan leveransen delas upp, och eventuella extra kostnader för detta betalas av Furnity AB. Så snart en vara är på väg till dig, skickar vi en bekräftelse via e-post. Vi gör allt vi kan för att leverera din beställning i enlighet med den utlovade leveranstiden. Om leveransen försenas, kommer vi att meddela dig via e-post. Ibland kan det uppstå omständigheter som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning, till exempel om vår leverantör inte kan uppfylla sina åtaganden gentemot oss. Vi kommer att meddela dig om detta så snart som möjligt via e-post.
Transportansvar, skador på försändelser
Om en vara skadas eller går förlorad under transporten från Furnity AB till dig som kund är Furnity AB ansvarig. Om en vara skadas eller går förlorad när du väljer att returnera den på eget initiativ, är du ansvarig som avsändare för godset. Vi rekommenderar att du noga packar försändelsen i originalförpackningen eller liknande skyddande material. Vidare bör godset försäkras och skickas som en spårbar sändning vid retur. Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt skadad under transporten, ska detta omedelbart rapporteras till transportören. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackningen upptäcker att innehållet är skadat, ber vi dig att kontakta oss för att rapportera skadan.
Reklamation
Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är defekt, skadad eller felaktigt levererad, ber vi dig att kontakta vår kundtjänst på info@furnity.se. När din reklamation har registrerats kommer vi att kontakta dig via mejl för att hjälpa dig vidare med ärendet. Vid eventuell retur av en defekt vara kommer Furnity AB att stå för fraktkostnaden. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten är du ansvarig för fraktkostnaderna. Tänk på att fakturan alltid ska betalas även om varan har reklamerats. Eventuell justering av fakturan görs när ärendet har behandlats.
Tvistelösning
Vid en eventuell tvist kommer Furnity AB att följa rekommendationerna från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Alternativ tvistelösning
Som konsument inom EU har du rätt att, om du har ett klagomål om ett köp som inte har kunnat lösas genom direkt kontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. EU-kommissionens plattform för klagomål är tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.
Force Majeure
Furnity AB är befriat från påföljder för underlåtenhet att uppfylla vissa förpliktelser i detta avtal om underlåtenheten beror på befriande omständigheter enligt följande, och om dessa omständigheter försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Sådana befriande omständigheter kan innefatta myndighetsåtgärder eller underlåtenhet, ändrad eller ny lagstiftning, konflikter på arbetsmarknaden, blockader, strejker, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelser av större omfattning. Force majeure inkluderar också myndighetsbeslut som påverkar marknaden och produkterna negativt, såsom restriktioner, varningar, försäljningsförbud, etc.
Köpvillkor företag
Leveransvillkor
Fraktkostnaden tillkommer enligt orderbekräftelsen på alla priser. Leveransen sker i första hand med DHLs företagstjänst. I vissa fall används även andra transportföretag. Leverans kan göras direkt till företagsadresser, dock ej postboxadresser, och endast under dagtid med leverans före kl. 16.00, eller till ombud.
Betalningsvillkor
Betalningsvillkoren är 30 dagar. Vid försenad betalning debiteras en påminnelseavgift enligt lag, för närvarande 50 kr, samt dröjsmålsränta på 24% plus gällande referensränta. Kreditprövning görs som standard och leverans sker enbart till företagets adress eller arbetsplats enligt bolagsverkets register. Om faktura väljs som betalningsalternativ tillkommer en avgift om 40 kr exklusive moms.
Leveranser och leveranstid
Leveranstiden anges vid beställning eller i omedelbar anslutning till att beställningen är gjord. Beställningsvaror levereras enligt orderbekräftelse. Levererade varor förblir egendom av Furnity AB tills full betalning har gjorts.